10 BARRIÈRES VOOR INNOVATIE

Wat maakt vernieuwing binnen grote bedrijven zo lastig?

Samen met onze klanten geven wij de toekomst vorm. Dit vraagt om inzicht krijgen in de pijnen van gebruikers, kritisch kijken naar aannames, creatieve oplossingen conceptualiseren en iteratief ontwikkelen. Zo realiseren wij start ups, strategieën, producten en services. Wij delen onze inzichten graag met jou.

Innoveren is essentieel

De wereld verandert. Consumenten veranderen en dus zou je verwachten dat bedrijven ook steeds veranderen. Echter niets is minder waar. Met alle (business) risico’s van dien. Kijk naar Kodak en Nokia, dit waren eens de grote gevestigde bedrijven en opeens waren ze niet meer relevant. Je weet nooit wanneer je huidige business model niets meer op levert. Daarom moet je altijd voor de stroom uit blijven zwemmen, om succes te hebben op de lange termijn.

Innoveren is belangrijk en daarom doen alle bedrijven veel aan business model innovatie, zou je verwachten. Helaas blijkt innovatie erg moeilijk in gang te zetten. Bijvoorbeeld omdat mensen niet gemotiveerd zijn om te veranderen, ze willen alles bij het oude laten. Men ziet niet de noodzaak van het innoveren of weten ze niet welke richting ze op zouden moeten met hun bedrijf.

Onderzoek in literatuur en ruim 10 jaar ervaring met innoveren hebben ons inzicht gegeven in een tiental barrières tot innovatie die binnen bedrijven bestaan.

  1. Never change a winning team

    ‘Never change a winning team’ zeggen ze weleens, waarom zou je iets veranderen of vernieuwen als het gewoon goed loopt? Naar mijn idee is dit tegenwoordig compleet achterhaalt. De markt veranderd zo snel dat je echt al moet nadenken over je volgende team als je huidige team nog aan het winnen is, anders ben je te laat. Dus begin juist in goede tijden met innovatie van je model, ook al heb je een goed product wat goed verkoopt en waarin mensen geloven.

  2. One size fits all approach

    Er wordt altijd gezocht naar een one size fits all approach, lekker leunen op de gemiddeldes uit marktonderzoek. Maar verschillende klanten hebben verschillende behoeftes. Dit is juist wat kan leiden tot innovatie. Focus je nu eens op de verschillen in plaats van op de gelijkenissen, dan kom je op originelere ideeën, en kun je echt pijnen en behoeftes gaan vervullen.

  3. Dat staat niet in mijn job description

    Niet al je werknemers/collega’s zullen willen innoveren, of dit als hun taak zien. Maar bij bedrijven die succesvol zijn in innovatie, zien we juist dat iedereen dit als hun taak ziet. De beste ideeën kunnen uit onverwachte hoek komen, daarom is zorgen dat iedereen meedoet enorm van belang. Hiervoor heb je wel een duidelijke gezamenlijke richting nodig, en dat is gelijk het volgende punt wat kan zorgen voor barrières tot innovatie.

  4. Waar gaan we heen?

    Om mensen te kunnen betrekken bij innovatie moet er wel een duidelijke visie liggen over waar het bedrijf naar toe wil (een soort man on the moon), dit is inherent aan waar we met innovatie naar toe willen, en waar innovatie aan gaat bijdragen. Het is nodig om dit vast te leggen omdat zo duidelijk wordt waar ideeën aan moeten voldoen om tot uitvoering te worden gebracht. Dit motiveert en verbindt mensen en zo maak je innovatie een succes.

  5. Waarom moeten we eigenlijk iets anders/nieuws doen?

    Innovatie komt soms bij bedrijven pas om de hoek kijken als het al te laat is. Dan wordt als laatste noodgreep nog geprobeerd een nieuw model te testen, maar eigenlijk komt het dan te laat. Hoe kun je dit voorkomen? Door medewerkers meer te betrekken bij de business en te laten zien dat er op een bepaald punt een nieuwe business nodig gaat zijn, omdat het huidige model dan niet meer werkt. Zonder context snappen mensen niet waarom ze moeten veranderen.

  6. We weten wel wat de klant wil…

    Waarom vinden we binnen bedrijven toch altijd dat iets helemaal af moet zijn voordat we het aan de wereld presenteren? Vaak komen innovaties niet tot wasdom door het gebrek aan een “klant-check” in het begin van het innovatieproces. Begin klein, vraag je omgeving wat ze van een idee vinden. Vraag je collega’s wat ze vinden, dit is al snel een goed eerste check. Maar check het wel, aannames zijn het gevaarlijkste goed in innovatie!

  7. Not invented here: Niemand is verantwoordelijk voor verandering/innovatie

    Ownership is key. Omdat je innoveert binnen een bestaande business en je baan dus niet op het spel staat (zoals bij bijvoorbeeld bij een start-up wel het geval is) moet je op zijn minst je verantwoordelijke voelen voor de ontwikkeling of iemand verantwoordelijk maken. Ook moet innovatie als belangrijk worden gezien binnen je organisatie (en niet als leuk extraatje). Zowel top-down als bottom-up moet innovatie beloond worden, en moeten mensen er dedicated tijd voor krijgen.

  8. Zo doen we het altijd!

    Hoe meer een bedrijf tot de gevestigde orde behoort, hoe groter de barrière tot innovatie. Vooral als het huidige model nog werkt. Dit komt doordat het bedrijf zich compleet heeft vastgezet in regels en systemen, en zie daar dan maar eens uit te komen en fris te denken. Groot gevaar hierbij is dat je dan zomaar kan worden ingehaald door “kleine” partijen die als start-up de markt transformeren.

  9. The start up risk

    Nieuwe ideeën hebben geen track record, ze gaan niet gegarandeerd geld opbrengen. Dit geeft angst in bestaande bedrijven omdat met gewend is om te beoordelen op return on investment (en voor nieuwe ontwikkelingen is de return niet gegarandeerd). Focus in plaats van de return on investment op de return on learning. Wat kan je als bedrijf leren door iets nieuws te proberen, en beschouw dat wat je leert als een bijdrage aan het toekomstig verdienvermogen van je bedrijf.

  10. Peer risk

    Beter met zijn allen slecht, dan zelf iets goeds/nieuws doen. Je ziet vaak dat bedrijven zich vergelijken met bedrijven in dezelfde markt en dan vervolgens tegen zichzelf zeggen: ach we doen het qua NPS helemaal niet zo slecht met onze -15. Terwijl -15 zegt dat je klanten je niet aanbevelen. Door zo te vergelijken zie je niet de noodzaak om te vernieuwen. Als iedereen in je omgeving niet sport en ongezond eet is dat ook heel lastig om jezelf daarvoor te motiveren. Focus daarom niet op je concurrenten maar kijk buiten je branche naar bedrijven die je inspireren en probeer hiervan te leren. Zo wordt het minder eng om iets nieuws op te zetten.


Laurie Scholten, vernieuwer bij Six Fingers

MIJN TIP VOOR JOU

Er is geen betere tijd om te starten met innoveren dan nu. Wil je weten hoe?

Six Fingers in Barcelona

Als onderdeel van de Barcelona Resilience Week 2018 heeft Six Fingers een workshop gefaciliteerd voor deelnemers vanuit de hele wereld. Tijdens deze workshop hebben we ons gefocust op de eerste fases van Design Thinking: welke problemen spelen er, en hoe pak je die aan? Gaaf dat we zulke positieve reacties hebben mogen ontvangen van de aanwezigen!

Benieuwd geworden naar deze middag? Bekijk dan hier de video.