4 lessen over branchmarking

Innoveren door kopiëren

De wereld verandert in een rap tempo en ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat het daarom belangrijk is om te blijven innoveren. Wie niet innoveert, blijft namelijk achter en wordt al snel ingehaald door concurrentie. We moeten de gedachte loslaten dat we problemen en pijnen van klanten kunnen oplossen door hetzelfde te doen als concurrenten. Op deze manier gaan we alleen maar meer op elkaar lijken.

Om dit patroon te doorbreken en tot onderscheidend vermogen te komen, is het belangrijk om slim te leren van anderen. Waarom zou je het wiel telkens opnieuw uitvinden? Door de wereld als een grote boekenkast met inspiratie te zien, kun je succesverhalen van bedrijven met een vergelijkbaar probleem gebruiken ter inspiratie voor jouw specifieke probleem. Deze methodiek noemen wij branchmarking en is een essentieel onderdeel van onze werkwijze. In deze blog gaan we dieper in op branchmarking door 4 interessante inzichten uit te lichten. Ben je geïnteresseerd in andere werkwijze van Six Fingers, klik dan hier.

  1. Branchmarking versus benchmarking

    Benchmarking staat voor organisaties die zich spiegelen aan andere bedrijven binnen dezelfde branche met vergelijkbare activiteiten. Ze zoeken naar verbetering voor hun producten en/of diensten door concurrentie te kopiëren.

    Ik ben van mening dat benchmarking alleen maar leidt tot grotere gelijkenissen tussen bedrijven, waardoor je onderscheidende vermogen juist afneemt. Je onderscheidende vermogen heb je nodig om (potentiële) klanten iets te kunnen bieden wat anderen in de markt niet kunnen. Om je als bedrijf écht te kunnen onderscheiden van anderen is het cruciaal om te leren van best practises uit andere sectoren en deze toe te passen binnen je eigen organisatie. Op deze manier zal je verrast worden door alle ideeën en inzichten die de wereld rijk is.

    “Somebody, somewhere solved your problem for different reasons in different circumstances”.

  2. Branchmarking is niets nieuws

    Ook vroeger werd er al slim gekeken naar hoe je ideeën uit andere industrieën kunt gebruiken om je eigen bedrijf te vernieuwen. Henry Ford wordt gezien als de bedenker van de lopende band, omdat hij op deze manier de productie van auto’s in een fabriek eenvoudiger maakte.
    In feite is het zo dat Henry Ford dit idee heeft gekopieerd van een slachthuis en het idee slim heeft toegepast binnen de auto-industrie. Hij was namelijk onder de indruk van de efficiëntie van een slachthuis in Chicago, waar het principe van een transportband al eerder werd geïntroduceerd. Henry Ford heeft zich hierdoor laten inspireren en heeft dit concept binnen zijn eigen branche toegepast, waardoor de productiviteit met ongeveer acht keer is vermenigvuldigd. Innovatie door kopiëren dus.

  3. Succesvol voorbeeld uit de mode-industrie

    Een stijgende verkoop, maar een dalende klanttevredenheid. Dat was het probleem waarmee het Amerikaanse bedrijf Reformation kampte. Yael Aflalo is de oprichtster van deze kledingwinkel met verschillende vestigingen in de Verenigde Staten. Zij ervaarde dat de winkels overvol met kleding hingen en dat de winkelervaring daardoor onaangenaam werd voor de klant. Volgens haar had dit alles te maken met de traditionele inrichting van de boetiek. Het lukte Reformation maar niet om onderscheidend en waardevol genoeg te zijn, om zo op te kunnen tegen de grote couturemerken met de perfecte winkelervaring.

    Yael is branchevreemd gaan kijken naar inspiratie om deze klantervaring anders aan te pakken. Ze vond enkele bedrijven die volgens haar een voorbeeld waren voor velen als het gaat over het creëren van de ultieme klantervaring. Alle voorbeelden die ze gebruikte, kwamen van buiten de mode-industrie. Ze haalde inspiratie uit merken als Apple en Tesla om vervolgens een nieuwe winkelervaring te ontwikkelen.

    Het resultaat was een radicaal veranderde winkel met een unieke winkelervaring. In plaats van rekken vol met kleding, kwamen er displays waarop outfits en kledingstukken worden getoond. Het gekozen kledingstuk verschijnt dan op een ‘magische wijze’ in de paskamer, waarvan het nummer op de display wordt getoond. Wanneer de klant naar zijn of haar pashokje loopt, leggen de medewerkers ondertussen rechtstreeks vanuit het magazijn de gekozen outfit klaar. Dit geeft de ruimte een minimalistische uitstraling, geïnspireerd op de showrooms van Apple en Tesla.

    “Usually buying a car is so difficult and horrible. But buying a Tesla on a flatscreen monitor was so easy that I wondered if I was doing it right: I picked the color I wanted, entered my address, and swiped by credit card, then it was all done. My car showed up a month later.”
    – Yael Aflalo

    Wat kunnen we leren van dit concept? In ieder geval dat deze innovatie nooit zo geslaagd was geweest als Yael alleen naar de sterk concurrerende merken in de kledingindustrie was blijven kijken. Door te kijken naar bedrijven van buiten haar branche en daardoor de weg van digitalisering in te slaan, heeft ze van Reformation een futureproof merk gemaakt.

  4. Start vandaag!

    Branchmarking is een andere manier van denken. Het gaat dan ook over innovatie op een andere manier aanvliegen. Wees onderscheidend: kijk niet naar wat je kan leren van je concurrenten, maar laat je juist inspireren door een volslagen onbekende in een voor jou compleet vreemde branche.

    Branchmarking begint met het goed definiëren van je probleem. Probeer daarom om je probleemsituatie zo specifiek mogelijk in beeld te brengen. De volgende stap is om je probleem van specifiek naar abstract te brengen, hierdoor houd je je blik breed en zoek je niet meteen naar de oplossing. Daarna ga je opzoek naar vergelijkbare probleemsituaties, waarbij een succesvolle oplossing is gevonden. Deze cases verzamel je en gebruik je als inspiratie voor je eigen oplossing.

    Waar vind je deze succes cases? Overal om je heen! Gebruik je antennecreativiteit; zet je antenne aan voor alle creatieve ideeën die je ziet om deze vervolgens te combineren tot jouw eigen vernieuwing. De inspiratiecases kan je overal vinden op het internet, maar vergeet niet om ook kranten, documentaires en (branche)magazines in te gaten te houden. Uiteindelijk kun je een gevonden wereldidee omdraaien naar een specifieke oplossing voor jouw organisatie. Durf groots te dromen; een idee haalbaar(der) maken, kan altijd nog! Onthoud dat alles inspirerend kan zijn, op de voorwaarde dat een case kan aantonen ergens anders op de wereld te zijn geslaagd en een nieuwe kans van slagen heeft voor in de toekomst.

    Nice to know: Six Fingers beschikt zelf over een database vol innovatieve concepten die we de ‘Jukebox’ noemen. Inmiddels is deze Jukebox gevuld met zo’n 400 relevante cases vanuit allerlei verschillende branches.

Ik ben ervan overtuigd dat elk probleem al eens is overwonnen. Het is niet nodig om iets te blijven verzinnen wat nog niet bestaat, maar het is belangrijk om slim te kijken naar opvallende cases in andere branches om je op die manier te laten inspireren bewezen successen. Durf te dromen en heb het lef om iets anders te doen dan je concurrent. Pas dan kan je echt gaan innoveren!


Eline Mansvelt, Creative Market Innovator

MIJN TIP VOOR JOU

Om vooruit te komen, moet je soms eerst achteruitkijken naar successen uit het verleden en naar wereldideeën om je heen. Benieuwd naar meer of ken je zelf een goede case? Neem gerust eens contact met me op!

Six Fingers in Barcelona

Als onderdeel van de Barcelona Resilience Week 2018 heeft Six Fingers een workshop gefaciliteerd voor deelnemers vanuit de hele wereld. Tijdens deze workshop hebben we ons gefocust op de eerste fases van Design Thinking: welke problemen spelen er, en hoe pak je die aan? Gaaf dat we zulke positieve reacties hebben mogen ontvangen van de aanwezigen!

Benieuwd geworden naar deze middag? Bekijk dan hier de video.