Samen met Florius zijn we vanuit dit uitgangspunt aan de slag gegaan. De Customer Experience afdeling wil: “De klanten voorzien in hun woonbehoeften en dromen van klanten werkelijkheid maken.”
In 5 workshops hebben wij medewerkers methodes en tools geboden en deze laten ervaren, om er achter te komen wat de woonbehoeften en dromen zijn van de klanten. Dit is geen makkelijke klus en daarom handelen we altijd vanuit de overtuiging: klein beginnen om daarna stap voor stap het grotere geheel te ontwikkelen. Begin dus met de cupcake, maar houd de bruidstaart voor ogen.

Hoe doe je dat?
Om te kunnen ontwerpen voor een goede gebruikservaring, kan je gebruik maken van verschillende methodes en technieken. Zoals interviewen, observeren, prototyping, testen, etc. Deze methodes zijn allemaal effectief voor het verkrijgen van inzichten wat de (potentiële) klant beweegt. En op basis daarvan kan je een optimale klantervaring realiseren. Het in kaart brengen van een Customer Journey en bijbehorende touchpoints is vaak het uitgangspunt voor een goede Customer Experience.
Werken op een CX afdeling vraagt ook om lef, daadkracht en durf om te falen. Het motto “Don’t believe it, prove it” zou dan ook bij elke medewerker op z’n onderarm getatoeëerd moeten zijn. Je werkt niet vanuit aannames maar je gaat jouw overtuiging bewijzen.
Zo hebben we tijdens de workshops met medewerkers van Florius CX prototypes gemaakt en zijn we letterlijk naar buiten gegaan om deze te testen. Dit is soms best lastig, maar heb vertrouwen, het is echt een kwestie van oefenen en met name gewoon doen.

Met weinig middelen en in weinig tijd kan je al enorm veel inzichten halen door gewoon met klanten in gesprek te gaan. Door ze, op een vereenvoudigde manier, nieuwe productideeën voor te l
eggen zie je direct of je op het juiste spoor bent. En slaat het niet aan dan is er geen man overboord, want je bent al zeker 100 inzichten rijker dan daarvoor.