Lichtpuntjes in tijden van crisis | 5 vliegensvlugge corona innovaties

De macht der gewoonte wordt doorbroken. Evenementen worden afgelast, horecavoorzieningen en scholen zijn gesloten, onze sociale contacten zijn beperkt. Opeens is alles anders. Er is een dringende noodzaak om te veranderen en dat zien we. Deze tijden van crisis vormen een bedreiging voor veel organisaties, maar geven in zekere zin ook ruimte. Innovaties lijken zich nu binnen weken, zo niet dagen, te manifesteren. We moΓ©ten onze vaste denkpatronen nu loslaten. Die nieuwe mindset maakt dat we innovaties in alle denkbare branches als paddenstoelen uit de grond zien schieten.

Eerder deze week deelden we een blog van Loes, over hoe het coronavirus noodzaakt tot anders denken en doen. Als vervolg daarop neem ik jullie mee in een aantal initiatieven en innovaties die mij zijn opgevallen.

1. Restaurant Canlis gooit hele businessmodel om

πŸ“ Waar? Seattle (Verenigde Staten) | πŸ”Ž Branche: horeca

Canlis, een van de beste gastronomische restaurants in Seattle, besloot in het licht van de pandemie hun restaurant te sluiten en in plaats daarvan aan de slag te gaan met een pop-up concept. Zij openden drie pop-up vestigingen: een bagelwinkel, een drive-through hamburgertent en een familiemaaltijd bezorgservice. Hiermee hebben zij hun businessmodel snel en effectief herontworpen en aangepast aan een nieuwe omgeving en de eisen die daarbij komen kijken.

Mark Canlis, een van de eigenaren van het restaurant, zegt daar het volgende over: β€œJe moet evenveel aanvallen als verdedigen. Dus de vraag is: hoe zouden we er uitzien als we nu vanaf nul zouden beginnen?”

 

2. Autofabrikant is ’s werelds grootste producent van mondkapjes

πŸ“ Waar? China | πŸ”Ž Branche: automotive

De Chinese fabrikant BYD, die zich normaalgesproken bezighoudt met productie van elektrische voertuigen, is nu de grootste producent van mondkapjes ter wereld. En dat terwijl zij pas eind januari begonnen met voorbereidingen voor de start van de productie. Zij riepen een speciaal team van zo’n drieduizend mensen in het leven om de productie zo snel mogelijk te kunnen starten. Omdat zij niet genoeg productiemachines tot hun beschikking hadden, besloten zij deze zelf te ontwikkelen en te bouwen. BYD bouwt inmiddels vijf tot tien machines per dag, waarmee de productiecapaciteit dagelijks met ongeveer 400.000 mondkapjes groeit. Het benodigde proces om te starten met de productie neemt normaal gesproken ongeveer een maand in beslag, BYD deed het binnen een week. Als dat niet meebewegen is.

 

3. #staythefuckhome bar

πŸ“ Waar? Rusland| πŸ”Ž Branche: (virtuele) horeca

De #staythefuckhome bar is een online bar, speciaal in het leven geroepen vanwege het coronavirus en voor de vele mensen die zich in (thuis)isolatie bevinden. Het is een bar waar je ondanks isolatie toch contact kunt houden met mensen van wie je houdt en nieuwe mensen kunt ontmoeten. Terwijl grenzen sluiten, stelt deze bar juist de grenzen open door mensen wereldwijd toegang te verschaffen tot de online bar. Je kunt, via videomeetings, rondhangen in de hoofdbar met iedereen, of een kroegentocht maken naar losse barretjes met je vrienden. Met een lekker drankje erbij natuurlijk.

 

4. Japanse schoolkinderen overwinnen quarantaine met een Minecraft diploma uitreiking

πŸ“ Waar? Japan | πŸ”Ž Branche: onderwijs

Net als in veel andere landen zijn in Japan alle scholen twee weken gesloten. Omdat het Japanse schooljaar eindigt in maart en begint in april betekent dit dat veel studenten hun diploma uitreiking of afscheid van hun school moeten missen. Een groep Japanse basisschool leerlingen vond hier een creatieve oplossing voor. Zij gebruiken de videogame Minecraft om een eigen ceremonie te bouwen en te houden en zo het schooljaar toch samen te kunnen afsluiten.

 

5. Corona Quarantaine Contact

πŸ“ Waar? Nederland | πŸ”Ž Branche: media en communicatie

Ook in ons eigen land zien we veel initiatieven ontstaan, zoals bijvoorbeeld het Corona Quarantaine Contact. Door het coronavirus zitten veel mensen thuis. Eenzaamheid en sociale leegte liggen daardoor op de loer, terwijl het juist in deze tijd belangrijk is om elkaar te steunen. De KRO-NCRV en de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid brengen mensen via Corona Quarantaine Contact samen. Mensen kunnen door middel van een formulier op de website hun gegevens achterlaten als zij iemand willen bellen of aangeven gebeld te willen worden. Zo kunnen we elkaar een hart onder de riem steken en de kans op eenzaamheid verkleinen.

Houd onze social kanalen (LinkedIn, Twitter, Facebook & Instagram) in de gaten voor meer inspiratie. We zullen de komende periode meer voorbeelden delen van opvallende initiatieven rondom het coronavirus.

Let’s kick corona’s ass!

Silke KΓΆrver

(Trend) Onderzoeker