De aandacht voor innovatie groeit. Veel bedrijven zien dat ze met hun oude manier van werken niet meer voldoende impact maken op hun doelgroep of op de wereld om hen heen en zijn op zoek naar vernieuwing. Trendonderzoek kan daarbij helpen.
Stel jij jezelf de volgende vragen wel eens?
Hoe ga ik goed voorbereid de toekomst in? Hoe krijg ik grip op mijn positie binnen mijn branche, of groter zelfs, in de maatschappij? Hoe maak ik impact met innovatie? Mijn antwoord is simpel. Verdiep je in trends! Trends? Bedoel je dan hippe gadgets, rages en hypes of de nieuwste modekleur? De context is echter breder. Trends zijn relevanter voor jou dan je waarschijnlijk dacht.
Er worden verschillende definities gebruikt voor trends. Ik omschrijf het meestal als volgt: Trends zijn waarneembare ontwikkelingen die veranderingen in de samenleving (en daarmee dus ook in de toekomst) duiden. Deze ontwikkelingen hebben impact op een culturele, maatschappelijke of zakelijke omgeving. Door middel van trendonderzoek breng je veranderende waarden en behoeften naar voren. Je wordt je bewust van grote bewegingen in mentaliteit, visie en gedrag van (groepen) mensen. Wat gebeurt er in de maatschappij? Wat drijft mensen? Hoe raak je ze en wat is op dit moment kansrijk of belangrijk? Hiermee krijg je inzicht in lange en korte termijn behoeften van mensen en organisaties. Deze inzichten vormen een essentieel onderdeel binnen elk innovatieproces. Door te begrijpen waar veranderingen vandaan komen kun je zelf veranderingen creëren.
Wij maken onderscheid in drie trendniveaus.
Trendonderzoek vraagt om breed en ver kijken. Buiten je eigen wereld en (directe) speelveld. Het draait om het signaleren van wat er speelt in de maatschappij op verschillende niveaus en het analyseren van wat dit betekent voor jou, je business en de toekomst van je bedrijf.
Het onderzoeken van trends vraagt om vaardigheden waarbij je intuïtie combineert met analytisch vermogen. Om trends op te sporen, te begrijpen en hiermee te kunnen creëren is een extreem gestructureerd onderzoeksproces nodig. Geen glazen bol of vage toekomstvoorspelling, maar gedegen onderzoek met concrete uitkomsten. Hoe doe je dat?
In de eerste fase combineren we gut feeling met feiten. We doen field- en deskresearch om signalen van veranderingen te ontdekken. Alles kan een signaal zijn, zolang het maar actueel is en kans van slagen heeft in de toekomst. Je kunt hierbij denken aan verhalen op straat, observaties van nieuwe producten, diensten of services, maar ook opvallende posts op social media, reclames, wetenschappelijke ontdekkingen, mensen, etc. Daarna focussen we ons op het spotten van patronen. We doen dit in een team. Samen zie je immers meer dan alleen. Een goede documentatie is daarbij wel van belang.
In de analyse fase staat het begrijpen van patronen centraal. We zijn continue op zoek naar achterliggende gedachten, gevoelens en waarden. Belangrijke onderdelen van deze fase zijn het clusteren, visualiseren en uitwerken van de trends. In een trend database analyseren en structureren we informatie.
Deze laatste fase draait om het toepassen van trendinzichten in het innovatietraject. We vertalen inzichten uit het trendonderzoek naar future-proof concepten, strategieën en mogelijkheden waarmee we duurzame vernieuwing kunnen realiseren op allerlei niveaus.
Bij Six Fingers doen we dit in verschillende vormen, passend bij de vraag van onze klanten. Je kunt hierbij denken aan presentaties, workshops of zelfs scenario trajecten waarbij we nog een stapje verder gaan in toekomstverkenning. Trends vormen hierbij de basis.
Trends zijn cruciaal voor innovatie. Ze helpen bij het onderstrepen van de noodzaak van vernieuwing. Ze geven inspiratie en laten kansen en mogelijkheden zien voor vernieuwing.
Trends helpen je ook om na te denken over de levensvatbaarheid van je product of dienst en bij het neerzetten van een krachtige toekomstvisie (man on the moon). Waar wil je naartoe met je bedrijf? Of waar wil je aan bijdragen met je business?
Door te weten welke trends (mogelijk) impact hebben op jouw business en ze te begrijpen kun je inspelen op de veranderende wereld en dus meer impact maken als bedrijf.
Ben je geïnteresseerd in dit soort technieken of wil je meer weten over het toepassen van trendonderzoek om tot innovatieve concepten te komen? Dan is mijn tip om eens te praten met een expert om te kijken welke methode het beste past bij jouw situatie en bedrijf.
Of een boek te lezen over dit onderwerp. Een paar tips:
Loes van Eerd
Projectleider
Mijn tip voor jou
Ben jij na het lezen van dit blog geïnspireerd of benieuwd naar meer? Neem gerust contact met me op, het lijkt me leuk om met je in gesprek te gaan!
Neem contact op