Het was 2018, een jaar voor de provinciale verkiezingen. De opkomst, zeker in Brabant is traditioneel laag, te laag. Hoe konden we meer Brabanders naar de stembus trekken? Dat was een vraag die ons bezighield. We wisten al langer dat het samenwerken met designers aan maatschappelijke vraagstukken waardevolle invalshoeken en interessante oplossingen oplevert. Dat begon al met een herdefinitie van de vraag: ‘Wat als… we in plaats van de opkomst incrementeel te beïnvloeden, bewoners verwonderen met de rol van de provincie op onderwerpen die hén raken?’
De zes thema’s die uit het onderzoek van SixFingers naar voren kwamen waren herkenbaar, en de ontwerpoplossingen die de designers vervolgens ontwierpen, verrassend. Ze raakten een juiste snaar, zo bleek ook uit de schat aan reacties en uitgebreide publiciteit die dit What If Lab tijdens de DDW genereerde. Voor ons is het een geslaagd experiment, met een gelaagd resultaat. Deze eerste kennismaking met het ‘What If Lab’, leverde een schat aan opbrengsten op, die ons als provincie een uniek outside in perspectief bieden.
Marc Glaudemans, Directeur Bereikbaar en Groei Provincie Noord-Brabant