Kempenhaeghe

Vernieuwing in de zorg: nieuwe ideeën voor het vervoeren van patiënten

Logistieke problemen bij zorgorganisatie Kempenhaeghe

De zorg is een ongelooflijk belangrijke sector. Six Fingers is daarom altijd blij als ze uitgedaagd wordt om daar vernieuwing te brengen. Onlangs schakelde de zorginstelling Kempenhaeghe onze hulp in. De organisatie is gespecialiseerd in het verzorgen van mensen met epilepsie. Bij Kempenhaeghe krijgen mensen met een verstandelijk beperking de zorg die zij nodig hebben. De instelling zorgt daarbij ook zelf voor het vervoer van haar cliënten. Kempenhaeghe heeft een afdeling met planners en chauffeurs, die iedere dag ervoor zorgen dat de cliënten in speciale busjes naar de juiste locaties worden gebracht. Dat wordt alleen steeds lastiger. Steeds meer cliënten gebruiken namelijk een rolstoel. Maar het personeel van Kempenhaeghe kan in de busjes vaak maar twee of drie rolstoelen kwijt. De organisatie vroeg Six Fingers daarom om op een vernieuwende manier naar haar vervoer te kijken.

De resultaten

Nieuwe visie

Pilot gestart

Cliënten staan centraal

Six Fingers overstijgt een probleem, waardoor er nieuwe en innovatieve ideeën ontstaan

De energie van de medewerkers en de inspirerende voorbeelden tijdens workshops zijn mij het meeste bijgebleven. Six Fingers overstijgt een probleem, waardoor er nieuwe en innovatieve ideeën ontstaan. Er wordt meer aandacht besteed aan de analyse van het probleem om vervolgens te kijken naar andere sectoren. Hoe hebben zij dit probleem opgelost? Wanneer je voor een probleem echt een innovatieve oplossing wilt hebben dan wel een totaal andere visie wilt opzetten dan is de werkwijze van Six Fingers een aanrader.

Rob van der Velde, Manager Facilitaire Dienst Kempenhaeghe
Meer over deze quote

Een duik in de vervoerswereld: waar bevinden zich de pijnpunten?

Six Fingers startte een onderzoekstraject waarin zij zich uitgebreid in de vervoerswereld van Kempenhaeghe heeft verdiept. Allereerst hebben wij de chauffeurs en de medewerkers van de planningsafdeling gesproken. Zo konden wij observeren welke problemen of pijnpunten zij bij het uitvoeren van hun werk ervaarden. Ook hebben wij de cliënten gevraagd hun mening over hun vervoer met ons te delen.  Daarvoor hebben wij bingokaarten uitgedeeld: daarop konden de cliënten met stickers aangeven hoe tevreden zij over verschillende aspecten van hun vervoer waren. Tot slot heeft Six Fingers een expeditieteam zelf laten ervaren hoe het is om vervoerd te worden. Wij hebben ze dus in de huid van de cliënt laten kruipen. Daar ontdekten de medewerkers precies hoe het is om afhankelijk te zijn van vervoer.

 

Een duurzame oplossing voor Kempenhaeghe

Om Kempenhaeghe een vernieuwend antwoord te kunnen bieden, hebben wij ook andere sectoren onderzocht. Welke oplossingen zijn daar bedacht om vervoersproblemen op te lossen? Vooral de taxibranche en organisaties zoals Uber bleken ons inspiratie te kunnen bieden. Wij hebben al deze ervaringen en informatie samengevat in vernieuwende ideeën over vervoer. Kempenhaeghe is al met de ideeën aan de slag gegaan: de zorginstelling is bijvoorbeeld een experiment begonnen waarbij cliënten ’s middags overblijven op de dagbesteding. Daardoor is het vervoer van en naar de locatie simpelweg minder vaak nodig. Ons onderzoek biedt de organisatie de handvaten om haar vervoersafdeling te vernieuwen, zonder daarbij de wensen en comfort van haar cliënten uit het oog te verliezen.

OOK BENIEUWD WAT WE VOOR JOU KUNNEN BETEKENEN?