Nationale Nederlanden

Bouwvakkers vitaal en gezond houden: hoe bereik je vernieuwing op de bouwplaats?

Nationale Nederlanden kiest voor een proactieve aanpak

Je kunt de financiële dienstverlener Nationale Nederlanden gerust een hele grote, aanwezige speler op de verzekeringsmarkt noemen. Toch wil Nationale Nederlanden zichzelf blijven vernieuwen. De verzekeringsmarkt kent namelijk voldoende hiaten. Zo werken verzekeringen vooral reactief, als het kwaad al is geschied. Want mensen maken aanspraak op hun verzekering als er een incident heeft plaatsgevonden. Nationale Nederlanden kiest ervoor om liever te voorkomen dan te genezen. De dienstverlener wil dus een proactieve, preventieve houding aannemen, waar zowel de verzekeraar als de verzekerde iets aan heeft. Maar hoe pak je zoiets aan? En voor welke branches is zo’n houding succesvol?

De resultaten

Aanspreken van nieuwe doelgroep

Onderzoek gedaan in de bouw

Vernieuwende propositie

Heel gaaf om op deze manier naar de wereld te kijken

De inspiratiesessies zijn me in de samenwerking met Six Fingers het meest bijgebleven. Zeer pakkende voorbeelden vanuit totaal verschillende branches. Dit helpt om met een andere bril naar je eigen werkveld te kijken. Heel gaaf om op deze manier naar de wereld te kijken. Eigenlijk is er niets waar je niet van kan leren!

Jeroen Meeuwsen, Senior projectmanager Innovatie & Change bij Nationale-Nederlanden
Meer over deze quote

‘De werkende mens’ verandert, maar de meeste branches veranderen niet mee

Nationale Nederlanden klopte bij Six Fingers aan met deze open vraag. En het zoeken van het antwoord zagen wij natuurlijk een prachtige uitdaging. Wij zijn eerst gaan kijken naar wat er op de markt voor arbeidsverzekeringen gebeurt. Want onze werklevens ontwikkelen zich razendsnel. Zo werken steeds meer mensen thuis, of ze zijn zzp’ers. De balans tussen werk en privé is daardoor helemaal veranderd. Dat merkte Six Fingers ook. Tijd voor ons om die conclusie anders te benaderen: welke sectoren vinden het moeilijk om met die verandering om te gaan? Uit onderzoek bleek vooral de bouwsector daaruit te springen. Deze sectoren kent veel afwijkende beroepssoorten. Je hebt mensen op de bouwplaats, op kantoor, binnen het management… Samen met Nationale Nederlanden heeft Six Fingers zich ondergedompeld in de bouwwereld om een heel precies beeld te krijgen van de behoeften van bouwmedewerkers. Wij zijn bijvoorbeeld naar beurzen geweest en liepen mee met mensen uit de sector, om te zien welke factoren stress opleveren.

Vernieuwing door bewustwording te kweken op de bouwplaats 

Die inzichten vertaalden wij naar een visie: vitaliteit. Hoe houd je mensen gezond en fit in de bouwbranche? Dat is namelijk een proactieve houding: fitte mensen hoeven minder gebruik te maken van hun verzekering. Dat is voordelig voor henzelf, maar ook voor Nationale Nederlanden. Uit ons onderzoek bleken veel bouwmedewerkers zich echter niet met onderwerpen als gezondheid en vitaliteit bezig te houden. Dat kost namelijk veel tijd, energie en geld. Zo bieden de meeste bouwplaatsen, simpel gezegd, weinig andere opties dan ‘een broodje bal’. Dat bracht ons interessante inzichten: samen met Nationale Nederlanden willen wij die ‘ongezonde’ cultuur van binnenuit veranderen. Bijvoorbeeld door op grote bouwplaatsen een container neer te zetten, waar bouwvakkers informatie kunnen inwinnen over gezond leven en werken. Maar ook kun je bij de container gezond eten krijgen. Of zelfs door een fysiotherapeut onderzocht worden. Alles om mensen gezond en vitaal te houden. De mogelijkheden die zo’n fysieke aanwezigheid op de bouwplaats biedt, zijn eindeloos.  De eerste grote bouwplaats heeft zich al voor een container van Nationale Nederlanden aangemeld. Zo kunnen we stap voor stap de bouwwereld bewuster maken van de voordelen van gezond leven en werken.

ook benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?