Proefcasus Eindhoven Airport

Het talent van de toekomst centraal zetten

Jongeren nog onvoldoende in beeld

Wat als jij de baas zou zijn van Eindhoven Airport? Met die vraag gingen wij de straat op om het gesprek met jongeren aan te gaan. Dit alles in opdracht van de Proefcasus Eindhoven Airport en Antea Group met als doel jongeren een stem te geven in het participatietraject rondom de ontwikkeling van de luchthaven. De huidige vergunning voor burgerlijk gebruik verloopt en er moet een nieuwe vergunning afgegeven worden.  Kenmerkend voor de regio Eindhoven is technische innovatie en vernieuwend denken. Jonge mensen met frisse ideeën zijn er in deze regio genoeg. Daarom hebben we middels dit onderzoek ingezet op het in beeld brengen van de visie van het talent van de toekomst op de ontwikkeling van Eindhoven Airport.

De resultaten

Inzicht in behoeftes

Prikkelende video

Advies aan de minister

Frisse ideeën, soms wat buiten onze comfortzone, maar we kregen gelijk door dat Six Fingers van aanpakken weet.

We hadden gelijk een klik en we hadden meteen het gevoel dat we bij Six Fingers aan het juiste adres waren. Frisse ideeën, soms wat buiten onze comfortzone, maar we kregen gelijk door dat Six Fingers van aanpakken weet. Ook het lef om, ondanks dat het een gevoelig thema is en op de achtergrond een Ministerie meekijkt, toch met prikkelende stellingen te komen sprak ons erg aan. Het project was een samenwerking tussen Six Fingers en Veldkamp Produkties, een mooi voorbeeld van hoe dat gaat als buren in Eindhoven. We zijn daarom ook erg trots op het eindresultaat, mede omdat onze bevindingen zijn meegenomen in het advies aan de Minister en er volop mogelijkheden liggen om hier samen in de regio een vervolg aan te geven.

Meer over deze quote

Geef ze een stem!

In eerdere participatiebijeenkomsten onder leiding van Pieter van Geel over de ontwikkeling van het vliegveld waren er onvoldoende jongeren aanwezig.  Reden voor de organisatie van de Proefcasus om in samenwerking met advies- en ingenieursbureau Antea Group in te zetten op een specifiek onderzoek naar deze doelgroep en hun wensen. Aan de hand van prikkelende stellingen gingen wij in samenwerking met Veldkamp Produkties de straat op. We hebben de meningen van jongeren opgehaald op allerlei plekken, zoals het TU/e terrein, Strijp-S, het Centraal Station en de Fontys Hogeschool. Door de straat op te gaan en de mening van jongeren te peilen, proberen we ons letterlijk in de schoenen van deze doelgroep te verplaatsen. Om écht impact te kunnen maken, laten we ons als innovatiebureau het liefst inspireren door de eindgebruiker.

Advies aan de minister

In het onderzoek hebben we de jonge generatie uitgedaagd om hun toekomstbeeld over het vliegveld te delen en te vragen naar manieren waarop zij in de toekomst wel betrokken willen zijn bij de ontwikkeling van Eindhoven Airport. Een advies richting de Minister van Infrastructuur en Waterstaat was het vervolg. Dat de luchthaven er in de toekomst volledig anders uit ziet, daar zijn de jongeren het over eens. De meningen over wát er zal veranderen, lopen enorm uit een. Dit bracht ons dan ook verassende resultaten die we in samenwerking met Veldkamp Produkties hebben gebundeld tot een prikkelende video.

OOK BENIEUWD WAT WE VOOR JOU KUNNEN BETEKENEN?