Denken en doen!

De prototyping fase in het Design Thinking proces.

Je hebt een goed idee waar je heilig in gelooft. Echter, komen anderen met redenen waarom het niet zou werken, en uiteindelijk wordt niets met je idee gedaan. “Hier zit de klant echt niet op te wachten”, “Dit is een te grote investering”, “De risico’s zijn te groot”, “Zoiets hebben we in het verleden al eens geprobeerd”. Allemaal excuses tussen nu en nooit, terwijl veel van deze excuses gemakkelijk te testen zijn. Zo breng je in kaart of deze excuses kloppen én of je niet je toekomstige verdienmodel nog voor geboorte de nek om hebt gedraaid.

Bij Six Fingers gaan we daarom aan de slag met deze excuses. Bij Six Fingers doorlopen we 4 stappen om (een deel van) een concept te testen.
1. Wat is de aanname die je doet?
2. Wat ga je doen om deze aanname te testen?
3. Wat ga je precies meten?
4. Wanneer heb je gelijk?

Aannames

De excuses die ik hierboven opnoem zal je misschien zelf ook al vaak gehoord hebben. Het gevaar hiervan is dat deze excuses vaak gemaakt zijn op basis van aannames. En als iets heel gevaarlijk is, dan is dat maken van aannames. Daarom vormt dit juist voor ons het startpunt bij het valideren van concepten.

We starten vaak bij de meest risicovolle aanname die je doet. Vaak is dit de aanname dat potentiële klanten je nieuwe concept willen kopen of gebruiken. Maar een aanname kan ook aan de technische of financiële kant zitten. Kunnen we het gemaakt krijgen én voor een marktconforme prijs? Door een lijst met aannames te maken en deze te prioriteren op risico en impact, kom je uit op de experimenten die je zou moeten doen. Het definieert het domein waar je wil leren. Documenteer dit ook heel helder.

MVP

Nu je weet wat je wil gaan leren, kun je na gaan denken over wat je hier voor nodig hebt om de juiste inzichten naar boven te krijgen. Een MVP (Minimal Viable Product) is een onderdeel in je test dat cruciaal is. Maar wat is nu een MVP precies? Er zijn veel verschillende definities te vinden op internet. Wij definiëren een MVP als het meest minimale om je concept te begrijpen. Dit kan dus een fysiek product (werkend of niet) zijn of bijvoorbeeld een mock-up van je bedachte app. Maar het kan ook een theoretisch prototype zijn (een pitch) die je doet. Wat goed werkt, is om te starten met het maken van een landingspagina. Wat zouden potentiële klanten moeten weten of zien om jouw product te begrijpen en eventueel te kopen. Dit is een relatief goedkope oplossing en er zijn talloze tools waar je een landingspagina kunt maken (bijvoorbeeld carrd.io of unbounce.com) zelfs als je geen programmeur bent. Een landingspagina dwingt je alles concreet te maken. Wat is je product precies? Welke pijn los je op? Wat is de investering voor de klant?

Meten is weten

Nu je je MVP hebt ontworpen ga je bepalen wat je precies wil weten. Welke data heb je nodig om je aanname te bevestigen of te ontkrachten. Dit kunnen vele verschillende dingen zijn. Bij een landingspagina zou je graag willen weten hoeveel mensen er op de koopknop gedrukt hebben. Voor een app is het wellicht relevant hoe lang ze de app open hebben of hoe vaak ze terugkomen. Voor weer een andere test is het relevant hoeveel mensen bereid zijn om te betalen zodat je kunt zien of je een marktonconforme prijs biedt. Belangrijk is hierbij wel dat je weet wát je gaat meten en wanneer je vindt dat je gelijk hebt. Bijvoorbeeld bij een conversie van 5% stellen we vast dat ons concept een marktpotentie heeft. Door dit van te voren vast te stellen, ben je in staat om ook gaandeweg het experiment bij te sturen.

Speel Angry Birds, geen schaak

Een gevaar in dit proces is dat je teveel vanuit de vergaderruimte gaat analyseren wat gebruikers gaan doen. Dan ben je aan het schaken. Speel liever Angry Birds. Test je aanname, lukt het, ga dan verder naar de volgende aanname. Reageren gebruikers anders, jammer. Maar pas je MVP aan en probeer het gewoon opnieuw. Heb je genoeg gegevens om anderen te overtuigen dat je een goed concept hebt? Dan kun je opschalen en investeren.

Deze manier van testen hebben we bijvoorbeeld ook gedaan voor een project genaamd Triplr. Een mooi concept van op maat gemaakt verrassingsweekendjes. Onze aannames was dat consumenten dit een leuke propositie vonden en dit wilde kopen. Dat moest natuurlijk getest worden. Door een landingspagina live te zetten en te meten hoeveel mensen er op de ‘koop’ knop drukken, wisten we dat we een succesvolle propositie hadden.


Bart van Leeuwen, Strategie & Realisatie

MIJN TIP VOOR JOU

Wil je meer weten over prototyping als onderdeel van Design Thinking? Schrijf je in voor de masterclass Innoveren met Design Thinking. Je leer in 4 avonden hoe je Design Thinking toepast en krijgt praktische tools mee hoe dit te implementeren in je organisatie.

Six Fingers in Barcelona

Als onderdeel van de Barcelona Resilience Week 2018 heeft Six Fingers een workshop gefaciliteerd voor deelnemers vanuit de hele wereld. Tijdens deze workshop hebben we ons gefocust op de eerste fases van Design Thinking: welke problemen spelen er, en hoe pak je die aan? Gaaf dat we zulke positieve reacties hebben mogen ontvangen van de aanwezigen!

Benieuwd geworden naar deze middag? Bekijk dan hier de video.