Een bezoek aan ...

Koppert Cress

Het is dinsdag 12 uur als ik de auto instap richting Monster. Vanmiddag bezoek ik hét Koppert Cress van Rob Baan. Iets wat me erg enthousiast maakt, Koppert Cress staat al geruime tijd in onze database en nu ga ik het met mijn eigen ogen bekijken. We zijn er op uitnodiging van de FME, bij wie we eerder deelgenomen hebben aan Innovation Tuesday, een bijeenkomst waar beginnende startups hulp krijgen om verder te komen met hun product. In ons geval was dit Vital Fluid, een startup van de TU/e dat machines maakt dat plasma geactiveerd water kunnen produceren. Dit water heeft een sterk reinigende werking en kan dus ook zorgen voor schone gewassen. De link met Koppert Cress was dan ook snel gemaakt.

Cressperience

Eenmaal aangekomen bij Koppert Cress meld ik me aan bij de balie. Na het afgeven van wat gegevens moet ik mijn handen desinfecteren en word ik naar de Cressperience geleid. Heel gaaf want dit kende ik alleen van foto’s en video’s. En achter een schuifdeur staat hij dan; het bijzondere fornuis van € 250.000. Een enorme investering, waarom zou Rob Baan deze in hemelsnaam ooit gedaan hebben? Een knap staaltje ondernemerschap, want dit fornuis blijkt de optimale salestool.

Topchefs

Wat produceert Koppert Cress dan? Volgens Rob Baan verkoopt hij gezondheid, hij probeert samen met de branche mensen te motiveren en te inspireren om gezonder (en gelukkiger) te leven. Koppert Cress is gespecialiseerd in ‘Cressen’; zaailingen van unieke planten, met elk hun eigen, verrassende invloed op de zintuigen. Smaak, geur, gevoel of presentatie, er is een cress voor alle toepassingen. En wie koopt dit dan? Topchefs. Koppert Cress levert rechtstreeks aan meer dan 80.000 professionele fijnproevers van over de hele wereld waaronder celebrity chef Jamie Oliver. Zij zijn degene die uitstekend met deze producten om kunnen gaan en creatieve manieren en recepten bedenken waarmee zij hun gasten weer kunnen verrassen. Door de focus op de eindklant te leggen komt de vraag vanzelf bij de keten en uiteindelijk bij Koppert Cress. En hoe krijg je de chefs aan het werk met jouw producten? Precies, met een uniek fornuis waar er maar 4 van op de wereld zijn. Door topchefs uit te nodigen en te laten koken met de cressen creëert Koppert Cress zelf de vraag bij de eindgebruiker.

Meer groente

Eenmaal binnen en na het spotten van het fornuis komt Rob Baan zelf binnen. Hij zal zijn visie met ons delen over zijn kijk op de wereld van voedsel. Hij start zijn presentatie met zijn visie “Van Nederland de gezondste delta van de wereld maken”. Maar dit gebeurt niet zomaar. En ook niet morgen. Je moet bij het begin beginnen en dat is bij wat je zelf binnen krijgt. Van nature zijn mensen groente-eters en vullen ze dit aan met dierlijke eiwitten. In de huidige tijd is dit omgedraaid en eten we heel veel vlees en vullen we dit aan met groente. Dit moeten we weer omdraaien. Ook vertelt hij over de huidige medische wereld, die de focus legt op genezen in plaats van preventie. Baan stelt dat met de juiste voeding 50% van de kankergevallen voorkomen kan worden. Hij laat verschillende stoffen zien die bijdragen aan een gezond leven en in welke groenten en fruit dit allemaal zit. Meer groente eten (250 gram per dag) en minder vlees dus. Een inspirerend verhaal met sterke visie.

Energie bewust

We vervolgen de dag met Brenda Kouwenhoven, zij is medewerker op de R&D afdeling van Koppert Cress en zal ons rondleiden in de kassen. We beginnen wéér met het wassen van onze handen, onze handen zijn immers het grootste gevaar voor de kiemplantjes van Koppert Cress. Daarna starten we in een lange gang waar Brenda vertelt over het energieverbruik van Koppert Cress. Kassen worden doorgaans gezien als energieslurpende installaties, Koppert Kress is een project gestart om zo veel mogelijk warmte uit haar kassen te hergebruiken. De verlichting is (bijna) overal LED. Dit wordt weer gekoeld met water, dit warme water wordt weer opgeslagen onder de grond. In de winter voor het verwarmen van de kas, in de zomer gebruiken ze het koude water om te koelen. Het water bevindt zich zo’n 40 meter onder de grond. Daarnaast wordt er gebouwd aan een gigantische oppervlakte om het water te verwarmen door de straling van de zon.

We vervolgen de tour naar ‘het kantoor’. Open grote ruimtes waar je snel even naar elkaar kunt lopen om te overleggen, gebouwd op de groei, want Koppert Cress groeit ook dit jaar weer met 30%. Ook legt Brenda uit dat ze samen met Hutten een bedrijfskantine gaan beginnen waar je gezonde lunch kunt krijgen. Dit draagt natuurlijk bij aan het welzijn van je medewerkers en past perfect bij de visie van Rob.

De kassen

Op naar het kassencomplex. We starten bij de expeditie waar elke dag de producten worden opgehaald. Hoewel Koppert Cress levert aan de chefs, worden de producten opgehaald door grote groothandels als de Greenery. 80% van de producten is al verkocht voordat deze het complex van Koppert Cress verlaat. Koppert Cress hanteert een kostprijs plus prijssetting waardoor alle partijen dezelfde prijs betalen, het hele jaar lang. Koppert Cress produceert dus eigenlijk ook op de vraag. Dit kunnen zij omdat alles maar een hele korte cyclus heeft. Van een paar dagen tot enkele weken.

Ontdek je cresje

We vervolgen onze route en komen langs de ontdek tuin. Een plek waar Rob Baan alle planten verzamelt die hij tegenkomt tijdens zijn reizen. Een bron van inspiratie voor de koks die komen koken bij Koppert Cress. Zij mogen hier even doorheen lopen voordat ze aan de slag gaan met nieuwe producten.

Dan komen we uit op de mooie vlakten waar het product, de kiemplantjes staan. Het is een mooi vergezicht van verschillende kleuren. In deze kas staan enkel cressen, hier heeft Koppert Cress er zo’n 30 van. Allemaal met hun eigen smaak, structuur, reuk of uitstraling.

We eindigen weer in de Cressperience waar we een proeverij krijgen. We starten met de Broccocress, een kiemplantje van de broccoli. En daar smaakt hij ook naar. In de Broccocres zitten net zoveel gezonde stofjes als in één volgroeide broccoli, maar dan geconcentreerd. Erg gezond dus! Daarna is het de beurt aan de Honny Cress een zusje van Stevia. Erg zoet van smaak maar ook erg lekker. Als klap op de vuurpijl krijgen we een Blinq Blossem op een Oyster Leave. Het smaakt nog echt naar oesters ook.

Al met al een erg mooi bezoek bij een erg mooi bedrijf waar anderen heel erg veel van kunnen leren. Het focussen op je eindgebruiker en zo je eigen vraag creëren. De macht van marketing, ook in de tuinbouwsector. En de wereld willen veranderen met een sterke visie.


Bart van Leeuwen, Realisatie en strategie bij Six Fingers

Vul hier een tip titel in.

Vul hier een tip tekst in.

Six Fingers in Barcelona

Als onderdeel van de Barcelona Resilience Week 2018 heeft Six Fingers een workshop gefaciliteerd voor deelnemers vanuit de hele wereld. Tijdens deze workshop hebben we ons gefocust op de eerste fases van Design Thinking: welke problemen spelen er, en hoe pak je die aan? Gaaf dat we zulke positieve reacties hebben mogen ontvangen van de aanwezigen!

Benieuwd geworden naar deze middag? Bekijk dan hier de video.