Growth hacking

Natuurlijk doen wij aan growth hacking. Een term, die je waarschijnlijk al eerder hebt gehoord in combinatie met start ups, maar die ook heel goed werkt voor bestaande organisaties. Het helpt je op een iteratieve manier snel te groeien met minimale kosten.

Focus en grenzen opzoeken

Waarin wil je groeien? Is dit awareness (meer bezoekers), conversie (meer klanten) of je retentie (minder churn)? Afhankelijk van je doel ga je je activiteiten, met name online, ontwikkelen. Voor growth hackers is veel geoorloofd en worden de grenzen opgezocht. Denken in ‘Other Peoples Network’ is belangrijk. Op welke plekken zitten al veel van mijn potentiële klanten? En hoe kan ik ze daar vandaan halen naar mijn product? Zijn er bijvoorbeeld sites met content die ook waardevol zijn voor jouw propositie? Waar halen mijn concurrenten of vergelijkbare organisaties hun klanten vandaan? Oftewel competitor piggybackin. Er zijn tegenwoordig talloze tools die deze bronnen voor je in kaart kunnen brengen, bijvoorbeeld SimilarWeb. Want waarom het wiel opnieuw uitvinden?

Optimaliseren

Als je eenmaal je bron van nieuwe klanten gevonden hebt is het tijd om te optimaliseren. Door elke keer aanpassingen te doen om je conversie te verhogen laat je het bezoekersaantal groeien. Dit doe je wederom op een iteratieve manier. Aanpassen, testen, aanpassen, testen. Door continue te meten, weet je wat beter en slechter werkt. Je wilt bijvoorbeeld weten of je landing page goed converteert of dat de boodschap in je Facebook post wel duidelijk is. Er zijn veel verschillende tools beschikbaar om snel feedback te krijgen zoals WhatUsersDo. Ook voor het maken van landing pages, chatbots, vragenlijsten, rekentools en meer zijn online tools beschikbaar.

Het mooie van growth hacking is dat je geen programmeur hoeft te zijn, je hoeft zelfs niet één regel code te kunnen schrijven. Het draait om lef, creativiteit en snelheid. Je faalt niet, maar je leert van iedere stap die je zet. Dit is precies de insteek bij onze accelerator projecten.


Bart van Leeuwen, Realisatie en strategie bij Six Fingers

Vul hier een tip titel in.

Vul een tekst in.

Hey ho, let’s go!

Een overnachting boeken via Airbnb, een recept zoeken op Google of een avondje Netflixen: miljoenen mensen over de hele wereld zijn er bekend mee. De beroemdste techreuzen ontwrichten bestaande markten en zijn van enorme invloed op ons dagelijks leven. Hun thuisbasis? Silicon Valley. Hun motto? Move fast and break things.

Geen regio ter wereld is zo bepalend voor de belangrijkste innovaties van onze tijd als de Bay Area. Niet gek dus, dat wij voor zesde keer op expeditie gaan naar deze regio.

Ga je met ons mee? Klik hier voor meer informatie over onze studiereis of neem contact met ons op.

Team Six Fingers