Abrona

Cliënten staan centraal in de vernieuwing van het elektronisch cliëntendossier.

Expeditie, Painstorming

Weg van bestaande systemen door te concentreren op de cliënt.

De zorgsector is een prachtige plek voor vernieuwing. Zeker omdat je met veel verschillende organisaties en cliënten te maken hebt. Een van die organisaties is Abrona. Zij ondersteunt volwassenen met een verstandelijke beperking. Samen met 1500 medewerkers en 700 vrijwilligers verzorgt Abrona woningen, dagbestedingen en behandelingen. Omdat de cliënten natuurlijk centraal staan, wil de organisatie een nieuw systeem voor haar elektronische cliëntendossiers ontwikkelen waarmee de wensen van haar cliënten nog beter behandeld worden. Een uitdaging die Six Fingers met beide handen aannam.

Met wegwerpcamera’s de cliëntervaring in beeld brengen.

Samen met Abrona probeerden wij te ontdekken hoe wij hun cliënten beter konden helpen. Een innovatieve, nieuwe invalshoek bleek het antwoord te zijn. Niet denken vanuit bestaande systemen, maar vanuit de cliënten zelf. Want zij staan natuurlijk centraal. Wij onderzochten daarvoor de meningen van alle ‘omstanders’: de behandelaren, begeleiders en verwanten. Wat is hun rol en wat valt hen op? Dat bood ons veel nieuwe inzichten. Maar het allerbelangrijkst zijn de cliënten zelf. Wij vroegen hen onze onderzoekers te zijn. Wij stuurden cliënten erop uit met wegwerpcamera’s, om hun wereld en zorgervaring in beeld te brengen. De foto’s werden voorzien van een blije of droevige emoticon en gedeeld met de medewerkers van Abrona. Dat bracht ons bijzonder veel verheldering.

Door kleine en grote stappen te zetten, kunnen wij de zorgsector vernieuwen.

Wat wordt gewaardeerd, en waar gaat het mis? Aan de hand van de foto’s krijgen wij een duidelijk beeld van de ervaringen van de cliënten. Dat bracht vaak verrassende resultaten. De cliënten en medewerkers zijn daarom enorm enthousiast. Begeleiders kunnen via de foto’s hun cliënten op een makkelijke manier leren kennen. Die informatie wordt in de vernieuwde elektronische cliëntendossiers opgenomen. En het onderzoek biedt Abrona veel inspiratie voor innovatie. Haar systeem wordt regelmatig getoetst en aangepast. Maar wij starten ook kleinschaligere experimenten op. Wat werkt, en wat niet? Door simpelweg te ‘doen’, leren wij samen met Abrona de cliënten centraal te stellen en de zorg stap voor stap verder te brengen.

Nieuwe inzichten.

Organisatie in beweging.

Nieuw ECD (Elektronisch Cliënten Dossier).

Als onze mensen bij Six Fingers zijn geweest, weet ik dat ze onze organisatie weer gaan uitdagen.

Six Fingers had nog geen ervaring in de zorg, iets wat wij niet gewend zijn. Maar het leren van andere sectoren sprak ons ook juist wel weer aan. Wat mij erg aanspreekt, is dat de betrokkenheid erg hoog is. Je merkt dat ze echt impact willen maken en net als wij voor de beste zorg voor onze cliënten gaan. En als onze mensen bij Six Fingers zijn geweest, dan weet ik dat ze de organisatie weer gaan uitdagen. Dat is aan de ene kant wel spannend en soms ook confronterend, maar ook erg mooi om te zien.

– Abrona

Net zoals Abrona op zoek naar nieuwe inzichten?

Mooi. Wij zijn namelijk ook nieuwsgierig, naar jou en jouw verhaal. Wij kijken er naar uit je te ontmoeten.

Dutch Design Week 2018: hoe politiek en burgers verenigen?

Wij werken nu volop aan ons project om burgers wél weer te laten stemmen.

Wanneer te zien: 20 tot 28 oktober 2018

Lees hier meer over onze samenwerking met DDF, designers en Provincie Noord-Brabant