Antea Group

HabiSense vernieuwt het onderzoek naar leefomgevingen.

Expeditie

Overheden, bedrijven en burgers bij elkaar brengen.

Antea Group is een grote speler op de globale ingenieursmarkt. Als adviesbureau zijn zij met 3.500 medewerkers in verschillende sectoren terug te vinden. De organisatie is een succes, maar Antea Group is altijd op zoek naar vernieuwing. Zo raakten wij samen met Antea Group geïnspireerd door de nieuwe Omgevingswet. Die wet stelt overheden aansprakelijk wanneer de normen op het gebied van verkeer of luchtkwaliteit worden overschreden. Maar welke kansen biedt deze wet? En hoe toets je de tevredenheid over de omgeving waarin wij allemaal leven en werken? Welke data gebruik je daarvoor? Antea Group bracht samen met Six Fingers het antwoord in de vorm van een startup: HabiSense.

3 nieuwe richtingen.

Van zakelijk naar smart citizens.

Nieuw businessmodel.

Zonder Six Fingers was het ons niet gelukt om de stap buiten de traditionele comfortzone te zetten.

Wij twijfelden echt of de aanpak tot inzichten en nieuwe mogelijkheden zou brengen. Maar de werkwijze is erg praktisch. Ze willen eerst duidelijk de pijnen boven tafel krijgen, voordat een volgende stap wordt gezet. Het pragmatische is ook de klik geweest met directie. Dat past bij Antea als bedrijf. We hebben nu 3 nieuwe richtingen liggen, zonder Six Fingers was het ons niet gelukt om de stap buiten de traditionele comfortzone te zetten en in te vullen. Ik was weer twintig jaar terug in mijn ‘kijk op de wereld.’ Het voelde als terug in de wereld van mijn studietijd waarin mijn intelligentie continu geprikkeld werd.

– Antea Group

HabiSense verzamelt emotionele en functionele data.

Samen met Antea Group doorliepen wij een alomvattend proces. Wij dachten na over de bestaande regels en problemen en onderzochten wat overheden en bedrijven aan data nodig hebben. Daarvoor keken wij ook naar pijnen binnen andere sectoren. Tegen welke problemen lopen zij bij het meten van data aan? Wij ontdekten dat data pas nuttig is als het functioneel én emotioneel is. Het een kan niet zonder het ander. Al die inzichten brachten ons tot een bijzonder concept: HabiSense. Als startup staat HabiSense in contact met burgers en omgeving. Functionele data wordt verzameld via sensoren die in de omgeving geplaatst worden. En burgers kunnen via een app aangeven hoe zij hun leefomgeving en welzijn waarderen. Dat vormt belangrijke emotionele data.

Het expeditieteam aan de slag!

De eerste prototypes worden getest.

De meetapparatuur en de applicatie worden in Nederland geplaatst.

Het HabiSense expeditieteam.

Onderzoek naar leefomgeving zorgt voor verbetering.

HabiSense vormt als smart system een antwoord op verschillende vraagstukken. Zeker binnen een belangrijk domein als leefomgeving. Het is een manier om succesvol onderzoek naar de kwaliteit van leefomgevingen en de tevredenheid van inwoners te verrichten. En via gericht onderzoek kan die kwaliteit vervolgens verbeterd worden. Met HabiSense probeert Antea Group daarom een maatschappelijk impact te creëren. Antea Group blijft HabiSense nu testen en verbeteren. Zo wordt het aantal gebruikers uitgebreid en worden er speciale kastjes in Nederland geplaatst om omgevingen te meten. Daarmee kan HabiSense een nóg beter inzicht bieden in leefomgeving en welzijn. Wellicht wordt het een platform voor ons allemaal.

Net zoals Antea Group ook aan de slag met innovatie?

Mooi. Wij zijn namelijk ook nieuwsgierig, naar jou en jouw verhaal. Wij kijken er naar uit je te ontmoeten.

Six Fingers in Barcelona

Als onderdeel van de Barcelona Resilience Week 2018 heeft Six Fingers een workshop gefaciliteerd voor deelnemers vanuit de hele wereld. Tijdens deze workshop hebben we ons gefocust op de eerste fases van Design Thinking: welke problemen spelen er, en hoe pak je die aan? Gaaf dat we zulke positieve reacties hebben mogen ontvangen van de aanwezigen!

Benieuwd geworden naar deze middag? Bekijk dan hier de video.