"Ik wil sowieso nog ooit..."

Waarom elke organisatie een bucketlist nodig heeft

Naast lekker uitgerust kom ik elke zomervakantie ook terug vol ideeën. Maar eerlijk is eerlijk terug op kantoor verdwijnt het vakantiegevoel al snel en daarmee ook de ideeën. Herkenbaar?

Als bedrijf ben je enorm bezig met de dagelijkse business. En ook al komen er wel eens leuke/goede/gouden ideeën langs, in de huidige prioriteiten krijgt de korte termijn vaak voorrang. Hoe zorg je er dan voor dat deze ideeën en wensen niet verdwijnen naar de achtergrond en dus nooit gerealiseerd worden? Mijn advies? Start met een bucketlist. De bucketlist?! Dat is toch iets voor mensen van de YOLO generatie? Ja klopt, maar de bucketlist is origineel ontstaan vanuit het idee dat je nog een aantal dingen doet voordat je dood gaat (kick the bucket). Het is een middel om jezelf te pushen om nieuwe en uitdagende dingen te doen. En mocht dat nou juist iets zijn waar bedrijven ook behoefte aan hebben. Door het bijhouden van een bucketlist als bedrijf zorg je ervoor dat ideeën, doelen en wensen (groot en klein) zichtbaar worden gemaakt. Maar ook dat ze prioriteit krijgen.

Geïnspireerd door het gesprek dat ik heb gehad met Corporate Rebels , ben ik steeds meer gaan geloven in het nut van de bucketlist als middel voor het realiseren van vernieuwing. Zij kwamen gefrustreerd uit het bedrijfsleven en dachten: er moet een andere manier zijn om de werkomgeving leuk te maken en er zijn vast mensen die hier al mee bezig zijn. Toen zijn ze begonnen met het samenstellen van een bucketlist van mensen en bedrijven met wie ze wilden praten over werkgeluk. Deze lijst was reden genoeg om hun baan op te zeggen en de wereld rond te reizen om deze mensen te gaan ontmoeten en van hen te leren. Nu een jaar verder zijn ze al een eind op weg met hun lijst en hebben ze genoeg geleerd om dit met de wereld te gaan delen. De bucketlist was de aanstichter van actie, en resulteerde in dit geval zelfs in een heel nieuw bedrijf. Dit is misschien een extreem voorbeeld, maar ook voor jou(w bedrijf) kan een bucketlist werken.

Hoe kies je dan welke items op je bucketlist je als eerste gaat realiseren? Hiervoor kunnen we leren van Warren Buffett. Hij past 1 regel toe waardoor hij keihard prioriteiten kan stellen. Naast het kiezen met welke 5 items je aan de slag gaat, dien je de andere items op de “avoid at all costs” lijst zetten. Het grootste gevaar van het uitvoeren van ideeën is namelijk het gebrek aan focus. Doe je 1 ding, grote kans dat je dat goed doet en helemaal uitvoert. Doe je er 5, wellicht ook. Maar besluit je niet bewust om de andere dingen niet te doen, dan loop je het risico dat je een beetje van alles gaat doen en dus uiteindelijk niets realiseert.

Dus één voor één ga je met je items aan de slag. Sommige zaken duren jaren, maar sommige zaken zijn heel snel op te zetten en uit te proberen. Over dit experimenteren in een later artikel meer. Het geeft een bedrijf en haar mensen energie als er daadwerkelijk iets gedaan wordt met de wensen en doelen van het bedrijf. En het is een super laagdrempelig model om toe te passen. Je hebt er alleen een stukje muur voor nodig en wat post-its.

Dus met al deze goede energie en plannen na de vakantie… wanneer start jij jouw bedrijfsbucketlist?


Laurie Scholten, vernieuwer bij Six Fingers

MIJN TIP VOOR JOU

Start eens met opschrijven van alles wat je nog wil bereiken in je bedrijf.

Six Fingers in Barcelona

Als onderdeel van de Barcelona Resilience Week 2018 heeft Six Fingers een workshop gefaciliteerd voor deelnemers vanuit de hele wereld. Tijdens deze workshop hebben we ons gefocust op de eerste fases van Design Thinking: welke problemen spelen er, en hoe pak je die aan? Gaaf dat we zulke positieve reacties hebben mogen ontvangen van de aanwezigen!

Benieuwd geworden naar deze middag? Bekijk dan hier de video.