Challenge

Als een team al enige tijd in dezelfde samenstelling met elkaar werkt ontwikkel je een bepaald gezamenlijk denkpatroon (dominante logica). Het is moeilijk om de situatie waar je als organisatie in bevindt vanuit een ander perspectief te bekijken.

Het bestaande denken

Veel organisaties zijn zich niet bewust van deze dominante denkwijze. ‘Zo werkt het nu eenmaal in deze sector’ is een veelgehoorde uitspraak. Het is de bril waarmee mensen naar buiten kijken, zonder dat ze zich ervan bewust zijn dat deze de waarneming vertroebelt. Degene die wel oplet, ziet wellicht een grote kans. Als externe partij kan Six Fingers hier veel waarde toevoegen.

We deponeren scherpe stellingen of (anonieme) quotes en gaan hiermee de ‘confrontatie’ aan met de groep in de challenge sessie. De dominante denkwijze versterkt zichzelf, omdat ons brein gericht is op het zoeken naar bevestiging van ons denken en wereldbeeld, niet op het veranderen hiervan. Het zorgt ervoor dat we informatie die het bestaande denken bevestigt omarmen en contrasterende informatie bestrijden.

Het is de reden waarom uitdagers vaak uit een andere branche komen: omdat zij kansen zien die voor de gevestigde orde verborgen blijven, of die als te vreemd of onmogelijk worden gezien. Wat doe jij als je informatie krijgt die anders is dan je had verwacht? Vind je het dan meteen een slecht onderzoek, of beschouw je de informatiebrenger als een gek? Of bevat het de sleutel om zaken te zien die jij nog niet ziet? Wat is de standaard werkwijze en waarom is deze dominant? Wat zijn de brancheregels die bewust en onbewust gevolgd worden? Waarom krijgen klanten in de branche deze service? Waarom zijn de producten zo ontwikkeld? Waarom wordt het product gebruikt: uit gebrek aan alternatieven? Waarom verloopt de distributie via de huidige kanalen? Hoezo is je product low interest?

Daag ons uit

Zit je steeds vast in dezelfde denkpatronen? Waar zou jij onze expertise graag op willen challengen? Daag ons uit met een prikkelende vraag en wij gaan aan de slag! 

Keynote: Vernieuwen versus verbeteren

Loskomen van dominante denkwijzen

Het doel van inzicht krijgen in de dominante denkwijze is om deze vervolgens uit te dagen, en te confronteren met de ervaringen van gebruikers en gedane observaties.  De dominante denkwijze kleurt je branche zo sterk dat veel kleuren verborgen blijven. Door deze uit te dagen, krijg je inzicht in de ketens die een sector vasthouden. En wie weet vind je de sleutel om ze los te maken.

Dit is slechts een van de onderdelen uit de expeditie

Ga mee op expeditie

Het is erg lastig om als organisatie buiten jouw eigen bedrijf en sector te kijken. Dat is nu eenmaal de omgeving die jij het beste kent. Six Fingers neemt jou daarom graag mee op expeditie naar een andere wereld.

Ontdek al onze methodes