Gebruikersonderzoek

Een belangrijke pijler van Design Thinking is het centraal zetten van klanten en gebruikers. Het doel van deze fase is achterhalen wat de behoeftes, opvattingen en drijfveren zijn van alle betrokkenen om zo empathisch begrip te krijgen. Dit is een belangrijke fase die niet onderschat mag worden. Bij Six Fingers doen we regelmatig gebruikersonderzoek om de belevingswereld van mensen in kaart te brengen en aannames te onderzoeken.

Aannames maken is gevaarlijk!

Aannames zijn de basis van veel ondergangen geweest. Niet alleen van de Titanic, ook van grote succesvolle bedrijven. Zoals wel wordt gezegd is een aanname ‘the mother of all fuck-ups’. En aannames zijn overal om je heen. Let er maar op hoeveel aannames jij en de mensen om je heen dagelijks maken. Over klanten, over wat ze wel en niet willen, over wat ze mooi en lelijk vinden. En zo is de opsomming makkelijk uit te breiden. De vraag ‘Waarom?’ is hét instrument waarmee je aannames kunt onderzoeken en bestaande ideeën kunt uitdagen.

Je moet zijn waar je gebruikers zijn

Start met kijken en denken zoals je toekomstige gebruiker doet. Kijk om je heen, observeer. Het afnemen van interviews is onvoldoende. Mensen die je interviewt geven antwoorden op basis van ervaringen uit het verleden en zijn geneigd gedrag te rationaliseren. Je moet zijn waar gebruikers zijn. En zelf ervaren wat zij ervaren. Er zijn veel manieren om de wereld buiten te verkennen. Ga met huidige gebruikers mee, observeer ze, zorg ervoor dat je op de plekken bent waar ze komen, en leg vooral veel vast. Zo kun je notities maken van kleine dingen die je opvallen en filmen en fotograferen wat je ziet. Het voordeel is dat we tegenwoordig allemaal een camera bij ons hebben, dus het wordt je al makkelijk gemaakt.

Case: Proefcasus Eindhoven Airport

Jongeren aan het woord over de toekomst van Eindhoven Airport.

Blog: Design Thinking – Zet klanten en gebruikers centraal in je innovatieproces

Afwijkingen van de gemiddeldes

Het is je taak om buiten te zijn in plaats van anderen je te laten vertellen wat er buiten gebeurt. Als je vier van de vijf dagen binnen zit, doe je het verkeerd. Belangrijk is om te letten op details in plaats van op een gemene deler. Het gaat in deze fase juist om de extremen, want deze verbergen een verhaal dat wellicht interessant is voor de toekomst. Het gaat niet om gemiddeldes, maar het gaat er juist om hiervan af te wijken. Daarbij zijn gemiddeldes gevaarlijk. Je kunt met je linkerbeen in water van 1 °C en met je rechterbeen in water van 70 °C staan. Gemiddeld heb je het goed, maar ondertussen sterven wel beide benen af. Vernieuwing is pas kansrijk als deze gebaseerd is op hevige emoties en heftige pijnen bij de uiteindelijke gebruiker.

Dit is slechts een van de onderdelen uit de expeditie

Ga mee op expeditie

Het is erg lastig om als organisatie buiten jouw eigen bedrijf en sector te kijken. Dat is nu eenmaal de omgeving die jij het beste kent. Six Fingers neemt jou daarom graag mee op expeditie naar een andere wereld.

Ontdek al onze methodes