Ontwerpen en testen

‘That he not busy being born is busy dying,’ aldus Bob Dylan. Als je als mens stopt met leren, sterf je. Dit is voor organisaties niet anders. Leren betekent dingen doen waar je je oncomfortabel bij voelt. Mislukken, opstaan en weer doorgaan. Maar ook ontdekken, uitdagen en uitvinden.

Itereren

Elk platform, elk product en elke dienst moet iteratief ontwikkeld worden. Het vereist wel dat de interne organisatie het aandurft om al in de markt te testen. Te vaak worden argumenten gebruikt als ‘We moeten het merk beschermen’ of ‘We moeten eerst een optimaal eerste product ontwikkelen’ om nog niet naar de markt te gaan.

Ontwerpen en testen betekent dat het itereren van het idee centraal staat in plaats van het direct ontwikkelen van het idee. Het vereist telkens terugkeren naar het oorspronkelijke idee en dit aanpassen op basis van de iteraties, alles in een echte marktomgeving. Experimenteren is de enige mogelijkheid om de aannames die zijn gemaakt bij het bedenken en ontwikkelen van de oplossing te accepteren of te verwerpen. Een open vizier is hierbij belangrijk. Je hebt namelijk nog geen enkele ervaring met de mogelijke oplossing, dus hoe kun je dan weten welke oplossing het beste is?

Uitgangspunt is een gestructureerd proces. Succes kan nooit gegarandeerd worden, maar de kans op succes neemt zo wel toe. Door stapsgewijs te ontwikkelen krijg je inzicht in het gedrag van gebruikers, waardoor je gericht leert en ontwikkelt en je het volgende ontwerp steeds kunt aanpassen. Zo worden onnodige investeringen voorkomen en wordt heel gericht gewerkt aan de uiteindelijke oplossing. Stap voor stap ontwikkelen en bij elke stap zo veel mogelijk leren brengen je steeds dichter bij de eindoplossing.

Daag ons uit

Zit je steeds vast in dezelfde denkpatronen? Waar zou jij onze expertise graag op willen challengen? Daag ons uit met een prikkelende vraag en wij gaan aan de slag!

Blog: Denken en doen! – De prototyping fase in het Design Thinking proces

Angry birds

Het ontwikkelen van een strategie, product of dienst is geen schaakspel. Je kunt in een snel veranderende omgeving niet zes zetten vooruitdenken. In deze fase speel je geen schaak, maar Angry Birds. Schieten en missen, schieten en missen en dan raak! Door naar het volgende niveau. En weer schieten. Met weinig middelen en een klein team word je vanzelf gedwongen gewoon te ondervinden wat wel en niet werkt. Wij werken samen met teams van onze klanten via een gestructureerd proces waarbij geen les verloren gaat.

Dit is slechts een van de onderdelen uit de expeditie

Ga mee op expeditie

Het is erg lastig om als organisatie buiten jouw eigen bedrijf en sector te kijken. Dat is nu eenmaal de omgeving die jij het beste kent. Six Fingers neemt jou daarom graag mee op expeditie naar een andere wereld.

Ontdek al onze methodes