Painstorming

Wat is het nut van creativiteit als het geen pijnen oplost? Painstorming komt bij ons altijd vóór brainstorming. Innovatie mislukt als deze geen pijn oplost, want dan heeft het geen relevantie. Painstorming helpt je heel gericht de problemen en pijnen van je klanten helder in beeld te krijgen. En dit is de basis voor vernieuwing. Een idee zonder pijn wordt namelijk nooit een oplossing en brengt zo nooit een markt in beweging.

Focus op haaienbeten

Wij onderzoeken welke pijnen er zich echt op jouw markt en bij jouw klanten bevinden en brengen gestructureerd pijnpunten in kaart. We maken onderscheid tussen muggenbeten en haaienbeten. Een muggenbeet kunnen mensen zelf oplossen, bij een haaienbeet wil iedereen hulp. Welke problemen ervaren zij bij het gebruiken van de huidige producten en diensten? Wij dompelen ons onder in het leven van mensen. Als je vernieuwing wilt realiseren, zul je namelijk verliefd moeten worden op je de problemen van je (toekomstige) gebruikers.

Case: Siza

Empathie bouwen én vernieuwen van de nachtzorg.

Keynote: Vernieuwen versus verbeteren

De problemen op jouw markt duidelijk in beeld brengen

Painstorming helpt je dus om de problemen en pijnen van je klanten helder in beeld te krijgen. Daarvoor hanteren wij een zogenaamde outside-in aanpak.

Eerst verrichten wij een kwalitatief onderzoek. Wij concentreren ons op de klant. Dat doen wij door bijvoorbeeld mensen te volgen (shadowing), of door groepen een opdracht te geven (cultural probes). Zo brengen wij de pijnen van de gebruikers in beeld.

Dan is het tijd om die problemen te categoriseren. Je hebt namelijk ‘muggenbeten’ en ‘haaienbeten’. De muggenbeten zijn klein en snel op te lossen. Met het optimaliseren van een proces, bijvoorbeeld. Maar die haaienbeten, die zijn pas echt interessant. Dat zijn namelijk de échte pijnen, die misschien alleen met nieuwe producten of diensten opgelost kunnen worden.

Daarna gaan we van inzicht naar uitzicht. We hebben een duidelijk beeld van de pijnen van de klant. Hoe kunnen we die omdraaien tot een oplossing? Zo weet je zeker dat jij jouw klanten een uniek product aanbiedt. Eén die zowel relevant als onweerstaanbaar is.

Dit is slechts een van de onderdelen uit de expeditie

Ga mee op expeditie

Het is erg lastig om als organisatie buiten jouw eigen bedrijf en sector te kijken. Dat is nu eenmaal de omgeving die jij het beste kent. Six Fingers neemt jou daarom graag mee op expeditie naar een andere wereld.

Ontdek al onze methodes