Prototyping en testen

Iedereen begrijpt dat een raket ontwikkelen zonder deze in fases te testen gegarandeerd leidt tot een mislukking. En iedereen zal ook medicijnen eerst testen voordat ze op grote schaal beschikbaar worden gesteld. Deze logica wordt echter niet altijd gevolgd.

Testen in de echte wereld

Strategieën, producten en diensten worden vaak ontwikkeld zonder ze in fases te testen in de echte wereld. Er wordt veel geld gestoken in het optimaal ontwikkelen van een nieuw product of nieuwe dienst, waarbij hoogstens via marktonderzoek wordt gevraagd wat mogelijke klanten hiervan vinden. Dit is niet alleen een werkwijze waarbij je onvoldoende leert, maar ook een die een grote kans van mislukken heeft, en daardoor erg kostbaar is. Door stapsgewijs te ontwikkelen krijg je inzicht in het gedrag van gebruikers, waardoor je gericht leert en ontwikkelt en je het volgende ontwerp steeds kunt aanpassen. Zo worden onnodige investeringen voorkomen en wordt heel gericht gewerkt aan de uiteindelijke oplossing. Stap voor stap ontwikkelen en bij elke stap zo veel mogelijk leren brengen je steeds dichter bij de eindoplossing.

Blog: Denken en doen! – De prototyping fase in het Design Thinking proces

Angry birds in plaats van schaken

Het ontwikkelen van een strategie, product of dienst is geen schaakspel. Je kunt in een snel veranderende omgeving niet zes zetten vooruitdenken. In de Accelerator-fase speel je geen schaak, maar Angry Birds. Schieten en missen, schieten en missen en dan raak! Door naar het volgende niveau. En weer schieten. Daarom wordt tijdens de Accelerator-fase een iteratief proces gevolgd. Je gaat werken als een start-up waar trial-and-error de norm is.

Minimum Viable Product

Wat je gaat aanbieden ontwikkel je via iteraties tot het minimaal werkende product (mvp: Minimum Viable Product). Dit is het product of de dienst met het minimale aantal noodzakelijke eigenschappen dat nodig is om verkocht te kunnen worden. Dit is dus niet een product met wat minder mogelijkheden of een eerste versie om snel te introduceren op de markt. Je product of dienst moet niet te weinig eigenschappen hebben waardoor het mislukt, of te veel eigenschappen waardoor de kosten te hoog zijn bij de introductie.

Dit is slechts een van de onderdelen uit de expeditie

Ga mee op expeditie

Het is erg lastig om als organisatie buiten jouw eigen bedrijf en sector te kijken. Dat is nu eenmaal de omgeving die jij het beste kent. Six Fingers neemt jou daarom graag mee op expeditie naar een andere wereld.

Ontdek al onze methodes