Scenarioplanning

De toekomst is moeilijk te voorspellen, maar je kan trendinzichten zeker gebruiken om verschillende mogelijke toekomsten te verkennen. Dit doen wij door middel van scenarioplanning.

​De toekomst verkennen

Het verkennen van trends is meestal de eerste stap in een toekomstverkenning. Door middel van trendonderzoek breng je veranderende waarden en behoeften naar voren. Door het signaleren van nieuwe producten en diensten analyseren we waardeverschuivingen die van belang zijn voor de toekomst en voor onze klanten. Scenarioplanning is een methode waarbij we meerdere toekomstbeelden ontwikkelen middels kernonzekerheden. Scenario’s zijn vaak extreme maar denkbare verhalen van de toekomst.  Bij elk scenario horen specifieke kansen en opties en hier kunnen in de creatiefase nieuwe ideeën voor worden ontwikkeld. Op deze manier pas je trendinzichten ook écht toe binnen een innovatietraject.  We vertalen inzichten uit het trendonderzoek naar strategieën en mogelijkheden waarmee we duurzame vernieuwing kunnen realiseren op allerlei niveaus.

Keynote: Trends en de maatschappij

Visies blijven vaak te dichtbij

Scenario’s kunnen je helpen bij het neerzetten van een krachtige toekomstvisie. Waar wil je naartoe met je bedrijf? Of waar wil je aan bijdragen met je business? Deze belangrijke stap, een grondige toekomstverkenning, wordt vaak overgeslagen. Met het risico dat (strategische) visies te dichtbij blijven en (veranderende) waarden en behoeften van consumenten niet voldoende worden beantwoord met de producten en diensten die je ontwikkelt. Waardoor echte impact en succesvolle innovatie uitblijft. Door te weten welke trends (mogelijk) impact hebben op jouw business en ze te begrijpen kun je inspelen op de veranderende wereld en dus meer impact maken als bedrijf. Wanneer je besluit om niet direct in te spelen op een trend, kun je in ieder geval bewust zijn van de mogelijke gevolgen die dat heeft. Middels toekomstscenario’s geven we deze onzekerheden vorm.

Dit is slechts een van de onderdelen uit de expeditie

Ga mee op expeditie

Het is erg lastig om als organisatie buiten jouw eigen bedrijf en sector te kijken. Dat is nu eenmaal de omgeving die jij het beste kent. Six Fingers neemt jou daarom graag mee op expeditie naar een andere wereld.

Ontdek al onze methodes